Shop SEMIC

Dilema: triar un ERP horizontal o vertical

13-05-2016

Necessita el mateix programa una empresa que fabrica a una que només distribueix? Pot implantar-se amb èxit el mateix ERP a una empresa del sector de l’alimentació i una del sector de serveis?

Aquestes són algunes de les preguntes que es fa sovint una empresa que està pensant en canviar el seu software de gestió.  La resposta, com sol passar amb tot el que té a veure amb el món empresarial, depèn de molts factors: la seva mida i facturació, les seves necessitats, el seu pressupost... Però sí que cal tenir en compte quin tipus d’ERP és el més apropiat: si l’ERP horitzontal o generalista, o un ERP vertical que estigui adaptat al seu sector empresarial. Anem a veure les diferències entre un i altre, si és que n’hi ha.

De l’ERP horitzontal a l’ERP vertical, una línia cada cop més fina

L’ERP horitzontal o generalista és un programa de gestió que cobreix les funcionalitats de gestió estàndards de qualsevol empresa, bàsicament gestió comercial i contable, de magatzem, etc. Totes les empreses tenen un producte o un servei que comercialitzen (algunes fins i tot són fabricants) i totes segueixen un procès similar de gestió comercial i comptable. Totes gestionen cobraments, pagaments, clients i proveïdors. En aquest aspecte concret, si el programa cobreix aquestes funcionalitats en principi no és necessari fer cap desenvolupament específic per adaptar-lo. I diem en principi perquè al final sempre cal fer alguna parametrització.

Per la seva banda, l’ERP vertical, també anomenat vertical o sectoritzat, és un programa de gestió dissenyat per a un sector específic. I, per tant, incorpora funcionalitats concretes que no estan incloses en els ERP horitzontals. Per exemple, un fabricant de fertilitzants per al camp està obligat per llei a complir amb una normativa de recollida d’envasos de productes fitosanitaris (coneguda com a SIGFITO) i fins i tot amb un sistema de gestió de residus perillosos (conegut com a ADR). Per posar un altre exemple, un fabricant de pinsos que necessita una aplicació específica per a gestionar tot el que té a veure amb els pinsos medicats: una fitxa tècnica del medicament: composició, via d’administració, durada, etc.), una funcionalitat que li permeti al veterinari signar les receptes digitalment, etc. El programa ha de fer possible que l’empresa de fertilitzants pugui automatitzar la gestió d’aquesta normativa (generació automática de documentació, control de recepció i enviament, etc.) i que l’empresa de pinsos pugui portar un control molt exhaustiu de tot el que té a veure amb els pinsos medicats perquè la normativa sanitària és molt estricta i gestionar-la de forma manual és bastant farragós i, a més, és més fàcil cometre errors.

 

Busca un partner de confiança i si aquest té solucions verticals, molt millor

Tot i que les definicions de tots dos semblen clares, realment la frontera entre un i altre cada cop està menys definida. Que un ERP horitzontal no s’hagi de parametritzar, encara que sigui mínimament, o que un ERP vertical s’adapti al 100% a les necessitats sectorials d’una empresa és bastant utòpic. Per molt estàndards que siguin els processos de negoci, sempre caldrà fer adaptacions. Per això és tan important comptar amb un partner tecnològic de confiança que t’ajudi a triar la solució que millor s’adapti al teu negoci, que sigui capaç d’integrar-la amb les aplicacions que ja estàs utilitzant i que sigui capaç de fer desenvolupaments a mida perquè sigui el programa de gestió qui s’adapti a la teva empresa i no al revés. I, si a més, ha desenvolupat solucions verticals, doncs llavors suposarà un plus perquè coneixerà la lògica de negoci d’empreses de diferents sectors.  

A SEMIC, quan vam decidir convertir-nos en partners de SAP Business One, vam tenir clar que havíem d’apostar per una solució de gestió que integrés una part estàndard de gestió que fos robusta i modular, a la qual poguessim afegir solucions verticals i fins i tot solucions complementàries de terceres empreses. En el nostre cas, desenvolupem solucions verticals per als sectors Agroinsums, Pinsos i Alimentació Animal, Maquinària Agrícola, Distribució de Productes Veterinaris o zoosanitaris, Metall, Neteges i Facility Services, Seguretat i Vigilància, Traçabilitat i Construcció. Paral·lelament, també hem buscat altres programes externs que es puguin connectar amb SAP Business One i que completin algunes de les seves funcionalitats. És el cas de Produmex (una solució de gestió avançada i automatitzada de magatzems), Beas (gestió avançada de projectes), Voltec (gestió de la fabricació), Disseny (CAD y 3D), entre d’altres. 

Contacta amb nosaltres.Tu coneixes millor que ningú el teu negoci. Nosaltres coneixem les eines tecnològiques que et poden ajudar a gestionar-lo millor i a optimitzar els seus processos. I fer-ho amb garanties d’èxit i tenint en compte el teu pressupost.   

Compartir en:

×
×
×